Thief

Vraag je vandaag de dag aan een gamer welke games hij kent waarin een sluipmoordenaar centraal staat, dan zal je antwoorden horen als Assassin's Creed, Splinter Cell en Hitman. Series die de afgelopen jaren voor heel wat verkopen hebben gezorgd. Toch hebben ze alledrie hun inspiratie gevonden in een andere iconische game-serie: Thief. In het jaar 1998 verscheen het origineel en in 2014 was het tijd voor een 'reboot' van de serie. Wederom genaamd Thief.

In Thief speel je de goed getrainde dief Garrett. Je bent een dief en geen echte moordenaar. Daarom is vaak de beste tactiek om juist zo stilletjes mogelijk je doelen te bereiken. Sluipen, goed luisteren naar geluiden in je omgeving, bewakers ontwijken. In tegenstelling tot veel andere games waar dodelijk geweld veel prominenter aanwezig zijn, heb je als speler in Thief juist het meeste succes door zo stiekem mogelijk te werk te gaan.

De wereld van Thief ziet er uit als een soort kruising tussen een Victoriaans tijdperk en de Late Middeleeuwen. Ondanks deze oude setting zijn er soms ook wat zaken aanwezig die je juist in de moderne tijd of zelfs toekomst zou verwachten. Deze combinatie van een oude wereld met nieuwe elementen noemen we ook wel 'steampunk'. Een variant op de Industriƫle Revolutie (stoomtijd), met een futuristische twist (punk).

Grof geweld

Er kan geweld aan bod komen, al bereik je het beste je doel door juist grof geweld te vermijden. Soft is de game niet, maar de nadruk ligt niet op dodelijke acties zoals in een game als Hitman of Assassin's Creed.

Thief
Actie
De beruchte sluipmoordenaar is terug. Wederom een actiegame, waarbij voorzichtigheid en onopvallendheid beloond worden.