Tomb Raider

Tomb Raider en Lara Croft zijn vrijwel net zo bekend als Indiana Jones en... Indiana Jones. De eerste Tomb Raider-game verscheen in 1996 en zette het genre van avontuurlijke spellen goed op de kaart. Het succes was wellicht mede te danken aan het rondborstige hoofdpersonage Lara Croft. Na vermakelijke films met Angelina Jolie en meerdere games, besloot ontwikkelaar Crystal Dynamics de serie van een 'reboot' te voorzien. Niet meer voortborduren op eerdere games, maar met een schone lei een geheel nieuwe koers varen. Het resultaat mag er wezen in de game, die simpelweg weer Tomb Raider heet.

In Tomb Raider maken we kennis met een jonge Lara Croft. Ze is vers afgestudeerd en besluit samen met wat goede vrienden met een boot richting Japan te varen, op zoek naar het mysterieuze eiland Yamatai. Daarvoor moeten ze echter door de Dragon's Triangle, een plek die naar verluidt nog heftiger is dan de beruchte Bermuda Driehoek. Het resultaat is dat ze problemen met hun boot krijgen en aanspoelen op een onbekend eiland. Het avontuur, het ontdekken en het overleven kan dan echt beginnen.

In tegenstelling tot veel eerdere Tomb Raider-spellen is deze nieuwe Tomb Raider wat vrijer van opzet. Spelers kunnen in redelijke mate bepalen hoe ze het eiland verkennen en aan nieuwe opdrachten beginnen. De actie wordt met een sterke nadruk op emoties gebracht. Je ziet het duidelijk als Lara Croft pijn heeft en zo kan je als speler goed meeleven met het verhaal.

Tomb Raider kent een zogeheten cinematische aanpak. Stukken gameplay, waarin je als speler zelf iets doet, worden naadloos afgewisseld met tussenfilmpjes.

Grof geweld

De actie in Tomb Raider is regelmatig erg hard. Vijanden worden op brute wijze uitgeschakeld, maar ook Lara kan onbedoeld een pijnlijk lot ondergaan.

Tomb Raider
Adventure
Een briljante terugkeer van Lara Croft in dit verhaal over haar beginjaren als avonturier