Until Dawn

Until Dawn is een game in het Survival Horror-genre. In dit genre is het de bedoeling om gevaren te overleven, waarbij 'griezelen' de voornaamste reden is om te spelen. Het verhaal van Until Dawn speelt zich af rond een groepje tieners dat in en rondom een afgelegen vakantiehuisje te maken krijgt met dodelijke krachten. 

Waar games vaak volledig draaien om het behalen van doelstellingen, is deze titel een zogenaamde verhalende game. De speler beleeft het avontuur in de huid van de verschillende tieners en vanuit dat wisselende perspectief is de beleving dus steeds iets anders. Progressie wordt geboekt door beslissingen te maken tijdens 'quick time events', momenten waarop de game vraagt om een snelle keuze. Via de beslissingen oefent de speler invloed uit op het vervolg van het verhaal en het uiteindelijke einde van de game. 

Beslissingen kunnen leiden tot de dood van enkele (of alle) hoofdpersonen en op de momenten dat dat gebeurt, wordt de actie zeer grafisch en expliciet in beeld gebracht. De spanning komt dan ook grotendeels voort uit het onbekende en het gevoel dat een keuze zorgt voor een ongewilde uitkomst. Hoewel de tieners wreed aan hun einde kunnen komen, kent Until Dawn geen vroegtijdig einde. Ongeacht de gebeurtenis zal het verhaal verder gaan met een kleine nuance.    



Grof geweld

Als de tieners aan hun einde komen, zijn de sterfscènes zeer gewelddadig en worden expliciet in beeld gebracht.

Grof taalgebruik

De hoofdpersonen vloeken regelmatig in hun conversaties onderling of als er gevaar dreigt.

Seks

Samen in een huisje is het wachten op romances en in de dialogen zijn er regelmatig seksuele toespelingen te horen.

Enge Content

Horror is het voornaamste ingrediënt van Until Dawn en de game staat dus ook bol van de enge inhoud. Niet alleen de expliciete sterfscènes, maar ook een gevoel van constante dreiging en diverse schrikmomenten.

Until Dawn
Actie
Acht tieners moeten snel handelen om een onbekende dreiging te overleven