Special

Wat is het verschil tussen goedkope en dure VR-brillen

Volgens velen is de toekomst van computerspellen Virtual Reality. Met een VR-bril kruip je een game-wereld in, waardoor het lijkt alsof je zelf deel uitmaakt van de omgeving. Het kan hilarische gevolgen hebben, met mensen die volledig gedesoriënteerd raken of gillend van angst denken dat ze daadwerkelijk in een achtbaan zitten. Hoewel VR ongetwijfeld een deel van onze toekomst zal zijn, is er momenteel nog veel verschil in kwaliteit en de manier waarop we VR ervaren.

Er zijn dure VR-brillen beschikbaar, variërend van PlayStation VR (349,-) voor de PlayStation 4 en de HTC Vive (699,-) voor de pc. Daarnaast zijn er ook goedkopere varianten beschikbaar, die gebruik maken van de mobiele telefoon. De Samsung Gear VR (50 – 129,-) is een houder voor je smartphone, waarbij je smartphone voor de VR-beelden zorgt. Het kan nog goedkoper, met kartonnen houders voor de smartphone die al verkrijgbaar zijn vanaf een euro of 10.

kartonnen vr

Maar wat is nou eigenlijk het grote verschil tussen de dure VR-brillen en de goedkopere varianten? Allereerst is de manier waarop de techniek wordt aangeboden een wereld van verschil. VR dat gegenereerd wordt door de smartphone is niet per definitie goedkoper, aangezien een smartphone ook al snel rond de 500 euro kost. De schermen van smartphones zijn tegenwoordig zo scherp, dat een VR-ervaring wel degelijk te behalen valt. Bij duurdere brillen als PlayStation VR is de techniek in de bril zelf verwerkt. Twee LCD-schermen (één scherm per oog) zorgen voor een vloeiende ervaring en het inbouwen van deze techniek is duur. Zo heb je bijvoorbeeld minimaal 60 beelden per seconde nodig om een stabiel beeld te genereren, terwijl op televisie 24 beelden per seconde al volstaat. Je zit zo dicht op het scherm dat dit niet voldoende is in Virtual Reality.

HTC vive oculus playstation vr

Een ander verschil tussen het “goedkope” VR dat gebruik maakt van smartphones en de duurdere varianten is de software. Meestal draait VR met smartphones om de beleving en de ervaring, waarbij je als speler weinig invloed hebt op de uitkomst van het spel. Denk daarbij aan de achtbaan-simulatie, waarbij je als speler alleen maar hoeft te zitten en te ervaren hoe het voelt. Games die worden gemaakt voor PlayStation VR, Oculus of HTC Vive zijn vele malen interactiever. Jij hebt als speler invloed op het spel. Denk daarbij aan schietscenes in The London Heist of het racen in een auto in DiRT Rally. Deze interactiviteit vraagt veel meer van een VR-systeem, maar ook van de hardware. Voor échte interactiviteit heb je simpelweg een dure computer nodig of een PlayStation 4. De kracht die nodig is voor dit soort games is niet aanwezig in smartphones.

Verschillende accessoires maken de ervaring nog realistischer, maar ook duurder. Controllers die je handen volgen zijn los verkrijgbaar en laten je echt voelen alsof je eigen handen ook in de virtuele wereld te gebruiken zijn. De HTC Vive maakt zelfs gebruik van extra camera’s die je woonkamer scannen, waardoor je speelveld wordt bepaald en je kunt rondlopen. Hoe realistischer je de VR-ervaring wilt maken, hoe duurder het wordt. Voor sommige mensen is dit elke cent waard, voor anderen is de simpele ervaring met de smartphone ruim voldoende.
VR controllers

Wat je keuze ook is, alle VR-ervaringen zijn indrukwekkend. We kunnen alleen niet stellen dat de goedkopere VR-brillen dezelfde ervaring bieden. Probeer het zelf eens en je voelt het verschil direct.